EVOLUTIE
Oktober 1955
Cilinderinhoud: 1911 cm3.
Compressieverhouding: 7,5 : 1.
Fiscaal vermogen: 11 CV.
Bruto vermogen 75 PK bij 4.500 tr/min.
Maximaal koppel 14 kgm bij 3000 tr/min.
Driemaal gelagerde krukas.
Aluminium cilinderkop.
Ontsteking via dubbele onderbrekerpunten zonder verdeler.
Twee bobines.
6 Volts installatie met een accu van 75 Ah.
Versnellingsbak: Halfautomatisch geschakelde 4-versnellingsbak, waarvan 3 versnellingen gesynchroniseerd.
Wielophanging: 4 onafhankelijk hydropneumatisch geveerde wielen.
Remmen: Bekrachtigde remmen op alle 4 de wielen; Schijfremmen voor. Trommelremmen achter.
Besturing: Bekrachtigd stuurhuis.
Wielen en banden: Wielen met centrale wielmoer.
Banden voor: Michelin 165X400 achter: 155X400.
Prestaties: Maximale snelheid: 140 km/u.
Verbruik: 10 l/100 km.
Modeljaar 1956
Motor: 4cilinders in lijn. Boring: 78 mm. Slag 100 mm.Cilinderinhoud: 1911 cm3.
Compressieverhouding: 7,5 : 1.
Fiscaal vermogen: 11 CV.
Bruto vermogen 75 PK bij 4.500 tr/min.
Maximaal koppel 14 kgm bij 3000 tr/min.
Driemaal gelagerde krukas.
Aluminium cilinderkop.
Ontsteking via dubbele onderbrekerpunten zonder verdeler.
Twee bobines.
6 Volts installatie met een accu van 75 Ah.
Versnellingsbak: Halfautomatisch geschakelde 4-versnellingsbak, waarvan 3 versnellingen gesynchroniseerd.
Wielophanging: 4 onafhankelijk hydropneumatisch geveerde wielen.
Remmen: Bekrachtigde remmen op alle 4 de wielen; Schijfremmen voor. Trommelremmen achter.
Besturing: Bekrachtigd stuurhuis.
Wielen en banden: Wielen met centrale wielmoer.
Banden voor: Michelin 165X400 achter: 155X400.
Prestaties: Maximale snelheid: 140 km/u.
Verbruik: 10 l/100 km.
Februari 1956
Hoogteverstelling
Handbediende hoogteverstelling die het mogelijk maakt de afstand tot de grond te wijzigen (voor geaccidenteerd terrein en het verwisselen van banden).
April 1956
Stationair
Verhoogd stationair toerental om de grootst mogelijke souplesse te verkrijgen tijdens het rijden met lage snelheden.
September 1956
Modeljaar 1957
Aandrijving van de hogedruk hydrauliekpomp via dubbele v-snaren in plaats van de enkele snaar.
Juni 1957
Achterruit
Achterruit van plexiglas.
Achterruit
Achterruit van plexiglas.
Oktober 1957
Stoffering
De stof van de zittingen wordt uitgevoerd in Hélanca (dit is exclusief voor Citroën: thermische isolatie, uitgebreid versterkt, kreukvrij en de stof verkleurt nagenoeg niet).
Februari
1958
Modeljaar 1958
Be- en ontluchting van de benzinetank via een capilair.
September 1958
Modeljaar 1959
Twee ruitensproeiers op de motorkap i.p.v. één. Spiegeltje bevestigd op de zonneklep i.p.v. opgeborgen in het handschoenenkastje. Het type Prestige wordt gepresenteerd.
Mei 1959
Jaeger klokje
Een elektrisch klokje van Jaeger wordt in het dashboard geplaatst in tegenstelling tot het voorgaande mechanische klokje dat op het asbakje zat.
September 1959
Verlenging van de achterspatborden met ingebouwde reflectors. Een deel van het spatbord wordt gewelfd om plaats te bieden aan de uiteinden van de bumper. Stuur wordt zwart omwikkeld i.p.v. wit.
Modeljaar 1960
Cilinderkop met inwendige inlaatkanalen. De ontsteking van de ID wordt gewijzigd in een gebruikelijk type met verdeler en bobine. Op de voorspatborden verschijnen roosters met luchtinlaten voor de motorkoeling.Verlenging van de achterspatborden met ingebouwde reflectors. Een deel van het spatbord wordt gewelfd om plaats te bieden aan de uiteinden van de bumper. Stuur wordt zwart omwikkeld i.p.v. wit.
December 1959
Motor, exterieur aanpassingen en stuur
Verbeterde geluidsisolatie van de motorkap en delen van de spatborden.
September 1960
De elektrische installatie wordt overgezet naar 12 Volt met een accu van 12 Volt 40 Ah en een dynamo van 300 Watt.
Verstelling van de rugleuning via een knop die tijdens het rijden kan worden bediend.
Gewijzigd kofferbakslot, waardoor de kofferbak met één hand kan worden geopend.
Verbeterde ruitensproeierpomp. Verzwaarde ruitenwisserbladen. De leidingcircuits van de voor- en achterremmen worden gevoed door de veercircuits van de voor- en achtervering.
Modeljaar 1961
Introductie van de DS Décapotable. Nieuwe koppelingsbediening via de centrifugaalregelaar die de lagedruk pomp vervangt. Deze wijziging bewerkstelligt een verbeterd karakter van de koppeling bij het optrekken alsook een verbeterde ontkoppeling tijdens afremmen.De elektrische installatie wordt overgezet naar 12 Volt met een accu van 12 Volt 40 Ah en een dynamo van 300 Watt.
Verstelling van de rugleuning via een knop die tijdens het rijden kan worden bediend.
Gewijzigd kofferbakslot, waardoor de kofferbak met één hand kan worden geopend.
Verbeterde ruitensproeierpomp. Verzwaarde ruitenwisserbladen. De leidingcircuits van de voor- en achterremmen worden gevoed door de veercircuits van de voor- en achtervering.
15 maart 1961
Bruto vermogen bedraagt 83 PK bij 4500 tr/min.
Het maximum koppel bedraagt 14,5 mkg bij 3.500 tr/min.
Compressieverhouding 1 : 8,5.
Prestaties: Maximale snelheid: 150 km/h.
Verbruik 10 l/100 km.
Motor
Motor: Verbetering van het vermogen:Bruto vermogen bedraagt 83 PK bij 4500 tr/min.
Het maximum koppel bedraagt 14,5 mkg bij 3.500 tr/min.
Compressieverhouding 1 : 8,5.
Prestaties: Maximale snelheid: 150 km/h.
Verbruik 10 l/100 km.
September 1961
Modeljaar 1962
Nieuw dashboard met een vakje voor de radio. Ruitenwisser die automatisch terugkeert naar de ruststand. Vergroot achteruitkijkspiegeltje met antiverblindings-stand. Ontwaseming van de zijruiten. Sigarenaansteker.
September 1962
Prestaties: Maximale snelheid: 160 km/h. Verbruik 9,5 l/100 km
Modeljaar 1963
Nieuwe stroomlijn van de neus met als gevolg betere prestaties. Nieuw bumperontwerp met twee rubberstootblokken. Verbeterde koeling van de remschijven door luchtkanalen in de neus. De luchtinlaten voor de motorkoeling worden vanaf nu niet meer toegepast. Nieuwe luchtbehandeling: ventilatie en verwarming verbeterd bij stilstand; de lucht wordt ingenomen door de openingen onder de koplampen.Prestaties: Maximale snelheid: 160 km/h. Verbruik 9,5 l/100 km
Oktober 1962
Bevestigingspunten voor veiligheidsgordels
Alle typen worden standaard voorzien van bevestigingspunten voor veiligheidsgordels.
December 1962
Versnellingsbak
Als optie leverbaar: handbediende versnellingsbak met koppelingspedaal
Maart 1963
Schokbrekers
De schokbrekers worden verbeterd. Er wordt een gat van 2 mm dwars doorheen geboord. Verbetering van het comfort.
December 1959
Motor, exterieur aanpassingen en stuur
Verbeterde geluidsisolatie van de motorkap en delen van de spatborden.
December 1959
Motor, exterieur aanpassingen en stuur
Verbeterde geluidsisolatie van de motorkap en delen van de spatborden.
Maart 1964
Modeljaar 1964
De lichtsignaalknop wordt samengebouwd met de richtingaanwijzerschakelaar
April 1964
Driepunts veiligheidsriemen
Als optie leverbaar: Driepunts veiligheidsriemen leverbaar op voor- en achterzitplaatsen.
September 1964
Evenwijdige ruitenwissers met twee snelheden. Accu 12 Volt 50 Ah. Dynamo van 400 Watt.
Nieuwe hydrauliekvloeistof: LHS2. Deze is kleurloos om hem van de tot dan toe gebruikelijke rode LHS te kunnen onderscheiden .
Modeljaar 1965
Evenwijdige ruitenwissers met twee snelheden. Accu 12 Volt 50 Ah. Dynamo van 400 Watt.
Nieuwe hydrauliekvloeistof: LHS2. Deze is kleurloos om hem van de tot dan toe gebruikelijke rode LHS te kunnen onderscheiden .
Oktober 1964
Banden
Nieuwe Michelins: ZA2.
November 1964
Watertemperatuurmeter
Standaard wordt een watertemperatuurmeter gemonteerd
September 1965
Motor: Volledig nieuwe motor met een boring van 90 mm en een slag van 85,5 mm.
De cilinderinhoud bedraagt 2175 CC.
Compressieverhouding: 1 : 8,75.
Fiscaal vermogen: 12 CV. Bruto vermogen 109 PK bij 5.500 tr/min.
Maximaal koppel 17,7 mkg bij 3.000 tr/min. Vijfmaal gelagerde krukas.
Versnellingsbak: Volledig nieuw ontworpen met vier volledig gesynchroniseerde versnellingen. Nieuwe koppelingsregelaar voor verbeterde werking bij overschakelen.
Remmen: Remblokken met tegenover elkaar liggende remcilinders. Aparte parkeerrem. De remblokken zijn van een draadje voorzien dat een waarschuwingslampje op het dashboard laat branden bij vergaande slijtage.
Koplichten: dynamische hoogteregeling van de koplampen.
Vering: versterkte schokbrekers.
Banden en wielen: Wielen die met 5 moeren worden bevestigd. Nieuwe Michelins; voor: 180X380 Xas, achter 155X380 Xas.
Prestaties: Maximale snelheid: 175 km/h. Verbruik 9,8 l/100 km.DS19A
Motor: Boring 86 mm, slag 85,5 mm.
Cilinderinhoud van 1985 CC.
Compressieverhouding 1 : 8,75.
Fiscaal vermogen: 11 CV. 5-maal gelagerde krukas.
Versnellingsbak, vering, remmen en banden identiek aan DS21.
Prestaties: Maximale snelheid: 160 km/h. Verbruik 9,4 l/100 km.
Modeljaar 1966
Twee nieuwe modellen: de DS21 en de DS19A.DS21Motor: Volledig nieuwe motor met een boring van 90 mm en een slag van 85,5 mm.
De cilinderinhoud bedraagt 2175 CC.
Compressieverhouding: 1 : 8,75.
Fiscaal vermogen: 12 CV. Bruto vermogen 109 PK bij 5.500 tr/min.
Maximaal koppel 17,7 mkg bij 3.000 tr/min. Vijfmaal gelagerde krukas.
Versnellingsbak: Volledig nieuw ontworpen met vier volledig gesynchroniseerde versnellingen. Nieuwe koppelingsregelaar voor verbeterde werking bij overschakelen.
Remmen: Remblokken met tegenover elkaar liggende remcilinders. Aparte parkeerrem. De remblokken zijn van een draadje voorzien dat een waarschuwingslampje op het dashboard laat branden bij vergaande slijtage.
Koplichten: dynamische hoogteregeling van de koplampen.
Vering: versterkte schokbrekers.
Banden en wielen: Wielen die met 5 moeren worden bevestigd. Nieuwe Michelins; voor: 180X380 Xas, achter 155X380 Xas.
Prestaties: Maximale snelheid: 175 km/h. Verbruik 9,8 l/100 km.DS19A
Motor: Boring 86 mm, slag 85,5 mm.
Cilinderinhoud van 1985 CC.
Compressieverhouding 1 : 8,75.
Fiscaal vermogen: 11 CV. 5-maal gelagerde krukas.
Versnellingsbak, vering, remmen en banden identiek aan DS21.
Prestaties: Maximale snelheid: 160 km/h. Verbruik 9,4 l/100 km.
April 1966
Stuurslot
Als optie is een stuurslot van Simpson leverbaar.
Stuurslot
Als optie is een stuurslot van Simpson leverbaar.
September 1966
Modeljaar 1967
Er wordt een nieuwe, groene, hydraulische vloeistof geïntroduceerd: LHM. Als optie zijn de voorzetels in hoogte verstelbaar.
Juli 1967
Dynamo, Stuurkarakteristiek
De 12 Volts dynamo wordt vervangen door een wisselstroomdynamo van 520 Watt. De accu is 12 Volt, 40 Ah. Stuurkarakteristiek verbeterd.
September 1967
Modeljaar 1968
De overbrengingsverhoudingen van de tweede en de derde versnelling zijn verhoogd. De neus wordt gewijzigd zodat er 4 lampen in een geïntegreerde koplampbak kunnen worden ondergebracht. Standaard worden de typen Pallas, Prestige en Cabriolet uitgevoerd met meesturende verstralers en koplampen die dynamisch in hoogte verstelbaar zijn.
November 1967
Hydraulisch systeem
Het hydraulisch systeem wordt voorzien van een voorrangsklep die voorrang verleent aan de voorremmen en de stuurinrichting
Hydraulisch systeem
Het hydraulisch systeem wordt voorzien van een voorrangsklep die voorrang verleent aan de voorremmen en de stuurinrichting
September 1968
De DS20 vervangt de DS19A.DS21
Motor: Bruto vermogen 115 SAE-PK bij 5.750 tr/min, 106 DIN-PK bij 5.500 tr/min.
Maximaal koppel 17,4 mkg SAE bij 4000 tr/min 17 mkg DIN bij 3.500 tr/min.
Banden en wielen: Velgenmaat 5 ¸ J, Michelins voor: 180X380 Xas, achter 165X380 Xas.
Prestaties: Maximale snelheid: 178 km/h. Verbruik 11,3 l/100 km.DS20
Motor: Cilinderinhoud 1985 CC. Bruto vermogen 103 SAE-PK bij 6.000 tr/min, 91 DIN-PK bij 5.900 tr/min.
Maximaal koppel 14,9 mkg SAE bij 4.000 tr/min 14,4 mkg DIN bij 3.500 tr/min.
Banden en wielen: Wielen met vijf wielmoeren, Michelins voor: 180X380 Xas, achter 155X380 Xas.
Prestaties: Maximale snelheid: 165 km/h. Verbruik 10,39 l/100 km.
Op alle modellen: een nieuw dashboard, elektrische ruitenwissersproeiers, standaard stuurslot, nieuwe voorstoelen met verstelbare rugleuningen, nieuwe verwarming en als optie leverbaar: achterruitverwarming.
Modeljaar 1969
Verhoging van het vermogen van de motoren.De DS20 vervangt de DS19A.DS21
Motor: Bruto vermogen 115 SAE-PK bij 5.750 tr/min, 106 DIN-PK bij 5.500 tr/min.
Maximaal koppel 17,4 mkg SAE bij 4000 tr/min 17 mkg DIN bij 3.500 tr/min.
Banden en wielen: Velgenmaat 5 ¸ J, Michelins voor: 180X380 Xas, achter 165X380 Xas.
Prestaties: Maximale snelheid: 178 km/h. Verbruik 11,3 l/100 km.DS20
Motor: Cilinderinhoud 1985 CC. Bruto vermogen 103 SAE-PK bij 6.000 tr/min, 91 DIN-PK bij 5.900 tr/min.
Maximaal koppel 14,9 mkg SAE bij 4.000 tr/min 14,4 mkg DIN bij 3.500 tr/min.
Banden en wielen: Wielen met vijf wielmoeren, Michelins voor: 180X380 Xas, achter 155X380 Xas.
Prestaties: Maximale snelheid: 165 km/h. Verbruik 10,39 l/100 km.
Op alle modellen: een nieuw dashboard, elektrische ruitenwissersproeiers, standaard stuurslot, nieuwe voorstoelen met verstelbare rugleuningen, nieuwe verwarming en als optie leverbaar: achterruitverwarming.
September 1969
Motor: Cilinderinhoud 2175 CC.
Fiscaal vermogen: 12 CV.
Bruto vermogen 139 SAE-PK bij 5.500 tr/min, 125 DIN-PK bij 5.250 tr/min.
Maximaal koppel 20 mkg SAE bij 4.000 tr/min 18,7 mkg DIN bij 2.500 tr/min.
Banden: voor: 185X380 Xas, achter 185X380 Xas.
Prestaties: Maximale snelheid: 188 km/h. Verbruik 10,8 l/100 km.
Op alle typen het nieuwe dashboard met de drie ronde klokken.
Modeljaar 1970
DS21 injection électroniqueMotor: Cilinderinhoud 2175 CC.
Fiscaal vermogen: 12 CV.
Bruto vermogen 139 SAE-PK bij 5.500 tr/min, 125 DIN-PK bij 5.250 tr/min.
Maximaal koppel 20 mkg SAE bij 4.000 tr/min 18,7 mkg DIN bij 2.500 tr/min.
Banden: voor: 185X380 Xas, achter 185X380 Xas.
Prestaties: Maximale snelheid: 188 km/h. Verbruik 10,8 l/100 km.
Op alle typen het nieuwe dashboard met de drie ronde klokken.
April 1970
Gordels
Standaard veiligheidgordels voor de voorpassagiers.
September 1970
Op de typen Pallas, Prestige en Cabriolet worden in de koplampen standaard jodiumlampen gemonteerd. Deze is als optie op de andere typen leverbaar.
DS23 injection électronique
Motor: Boring 93,5 mm, slag 85,5 mm. Cilinderinhoud 2347 CC.
Fiscaal vermogen: 13 CV. Compressieverhouding 1 : 8,75.
Bruto vermogen 141 SAE-PK bij 5.500 tr/min, 130 DIN-PK bij 5.250 tr/min.
Maximaal koppel 20,5 mkg SAE bij 4.000 tr/min 19,9 mkg DIN bij 2500 tr/min.
Versnellingsbak: drie versies voor het type 23-carburateur.
Prestaties: Maximale snelheid: 188 km/h. Verbruik 11,6 l/100 km.
Modeljaar 1971
Een handbediende 5-versnellingsbak wordt standaard op de DS21 carburateur- en injectieversies gemonteerd.Op de typen Pallas, Prestige en Cabriolet worden in de koplampen standaard jodiumlampen gemonteerd. Deze is als optie op de andere typen leverbaar.
DS23 injection électronique
Motor: Boring 93,5 mm, slag 85,5 mm. Cilinderinhoud 2347 CC.
Fiscaal vermogen: 13 CV. Compressieverhouding 1 : 8,75.
Bruto vermogen 141 SAE-PK bij 5.500 tr/min, 130 DIN-PK bij 5.250 tr/min.
Maximaal koppel 20,5 mkg SAE bij 4.000 tr/min 19,9 mkg DIN bij 2500 tr/min.
Versnellingsbak: drie versies voor het type 23-carburateur.
Prestaties: Maximale snelheid: 188 km/h. Verbruik 11,6 l/100 km.
September 1971
Motor: Bruto vermogen 108 SAE-PK bij 5.750 tr/min, 99 DIN-PK bij 5500 tr/min.
Maximaal koppel 15,5 mkg SAE bij 4.000 tr/min 15,1 mkg DIN bij 3500 tr/min.
Prestaties: Maximale snelheid: 169 km/h.
Verbruik 9,9 l/100 km.
Op alle modellen: slijtage-indicatoren op de banden, versterkte constructie van de voortrein, inliggende portiergrepen, slotje op het dan verlichte handschoenenkastje, kindersloten op de achterportieren, verlichting van het contactslot, verlichting van de bedieningsorganen van de verwarming/ventilatie.
Modeljaar 1972
Vermogenverbetering voor de DS20.Motor: Bruto vermogen 108 SAE-PK bij 5.750 tr/min, 99 DIN-PK bij 5500 tr/min.
Maximaal koppel 15,5 mkg SAE bij 4.000 tr/min 15,1 mkg DIN bij 3500 tr/min.
Prestaties: Maximale snelheid: 169 km/h.
Verbruik 9,9 l/100 km.
Op alle modellen: slijtage-indicatoren op de banden, versterkte constructie van de voortrein, inliggende portiergrepen, slotje op het dan verlichte handschoenenkastje, kindersloten op de achterportieren, verlichting van het contactslot, verlichting van de bedieningsorganen van de verwarming/ventilatie.
November 1971
Borger Warner
Optioneel verkrijgbaar: Borger Warner automatische 3-versnellingsbak
September 1972
Er worden geen technische wijzigingen voorgesteld. Het model 1973 wordt af-fabriek geleverd met een in hoogte regelbare bestuurdersstoel.
Prestaties: Maximale snelheid: 169 km/h. Verbruik 9,9 l/100 km.DS23 carburateur
Motor: Boring 93,5 mm, slag 85,5 mm.
Cilinderinhoud 2347 CC.
Fiscaal vermogen: 13 CV.
Compressieverhouding 1 : 8,75.
Bruto vermogen 124 SAE-PK bij 5.750 tr/min, 115 DIN-PK bij 5.500 tr/min.
Maximaal koppel 19,1 mkg SAE bij 4.000 tr/min 18,7 mkg DIN bij 3.500 tr/min.
Versnellingsbak: drie versies: 5 versnellingen, handgeschakeld, 4 versnellingen hydraulisch bediend en 3 versnellingen automaat (Borg Warner).
Prestaties: maximale snelheid: 179 km/h. Verbruik 10,7 l/100 km.
DS23 injection électronique: Geen geregistreerde wijzigingen
Modeljaar 1973-1975
DS20Er worden geen technische wijzigingen voorgesteld. Het model 1973 wordt af-fabriek geleverd met een in hoogte regelbare bestuurdersstoel.
Prestaties: Maximale snelheid: 169 km/h. Verbruik 9,9 l/100 km.DS23 carburateur
Motor: Boring 93,5 mm, slag 85,5 mm.
Cilinderinhoud 2347 CC.
Fiscaal vermogen: 13 CV.
Compressieverhouding 1 : 8,75.
Bruto vermogen 124 SAE-PK bij 5.750 tr/min, 115 DIN-PK bij 5.500 tr/min.
Maximaal koppel 19,1 mkg SAE bij 4.000 tr/min 18,7 mkg DIN bij 3.500 tr/min.
Versnellingsbak: drie versies: 5 versnellingen, handgeschakeld, 4 versnellingen hydraulisch bediend en 3 versnellingen automaat (Borg Warner).
Prestaties: maximale snelheid: 179 km/h. Verbruik 10,7 l/100 km.
DS23 injection électronique: Geen geregistreerde wijzigingen



